Közös nyilvántartás - kinek éri meg?

Közös transzferár nyilvántartás

A közös nyilvántartás készítésének lehetősége 2010. január 1-től áll a magyar vállalkozások rendelkezésére. A kapcsolódó előírásokat a Transzferár Rendelet (22/2009. PM Rendelet) tartalmazza.

Mi a lényege a közös nyilvántartásnak?

A közös nyilvántartás egyfajta adminisztrációs könnyítési lehetőség. Arról szól, hogy a cégcsoport tagjaira vonatkozó közös információkat csak egyszer kell elkészíteni, együtt a tagokkal, és csak az egyes ügyletek speciális adatait kell kidolgozniuk a tagoknak a saját szempontjukból.

Akkor érdemes alkalmazni, ha a cégcsoporton belül létezik egy központi transzferárazási irányítás, vagy a tagok összefognak és létrehoznak egy külön, a transzferárral foglalkozó csoportot. Általában a cégcsoport méretétől és bonyolultságától is függ, hogy megéri-e felállítani egy ilyen szakmai csapatot. Ha az egymás közötti ügyletek száma nagy és összetett, akkor mindenképpen ajánlott átgondolni ezt a lehetőséget is.

Kik alkalmazhatják?

A vállalatcsoport azon tagjai, tehát azok a cégek, akik az Európai Unió valamely tagállamában rendelkeznek illetőséggel. Tehát ha több EU-n kívüli cég is van a cégcsoportban, azokra sajnos nem alkalmazható ez a lehetőség.

Hogyan épül fel?

A közös nyilvántartás két fő részből áll:

  1. a fődokumentumból, amely a vállalatcsoport valamennyi tagjára vonatkozó közös, szabványosított információkat tartalmazza, valamint
  2. a specifikus nyilvántartás(ok)ból, amely(ek) az adózó és kapcsolt vállalkozása(i) szerződésé(ei)t mutatja be.

A fődokumentumot (másnéven „Masterfile”-t) az Európai Unió érintett tagállamaira vonatkozóan kell elkészíteni, beleértve a harmadik országban illetőséggel rendelkező vállalkozások és az EU-n belüli csoporttagok közötti ellenőrzött ügyleteket is.

A fődokumentum és a specifikus nyilvántartások kötelező adattartalmát szintén a már említett PM Rendelet tartalmazza. Ha megnézzük az szükséges adatokat és információkat, láthatjuk, hogy alaposan meg kell fontolni, hogyan, mikor és milyen módot választunk a transzferár kötelezettségeink teljesítésére, mert egyrészt

  • valóban könnyítési lehetőséget jelenthet, de az első időszakban igen sok munkával és a vállalatcsoporton belüli egyeztetéssel jár, valamint
  • a közös nyilvántartás készítésének választását az adott évre vonatkozó társasági adóbevallásban is meg kell jelölni.

Kérdéseire szívesen válaszolunk, várjuk jelentkezését: http://taxrevolutions.hu/kapcsolatfelvetel

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről