Közös nyilvántartás - kinek éri meg?
A közös nyilvántartás készítésének lehetősége 2010. január 1-től áll a magyar vállalkozások rendelkezésére. A kapcsolódó előírásokat a Transzferár Rendelet (22/2009. PM Rendelet) tartalmazza.
Mi a lényege a közös nyilvántartásnak?
A közös nyilvántartás egyfajta adminisztrációs könnyítési lehetőség. Arról szól, hogy a cégcsoport tagjaira vonatkozó közös információkat csak egyszer kell elkészíteni, együtt a tagokkal, és csak az egyes ügyletek speciális adatait kell kidolgozniuk a tagoknak a saját szempontjukból.
Akkor érdemes alkalmazni, ha a cégcsoporton belül létezik egy központi transzferárazási irányítás, vagy a tagok összefognak és létrehoznak egy külön, a transzferárral foglalkozó csoportot. Általában a cégcsoport méretétől és bonyolultságától is függ, hogy megéri-e felállítani egy ilyen szakmai csapatot. Ha az egymás közötti ügyletek száma nagy és összetett, akkor mindenképpen ajánlott átgondolni ezt a lehetőséget is.
Kik alkalmazhatják?
A vállalatcsoport azon tagjai, tehát azok a cégek, akik az Európai Unió valamely tagállamában rendelkeznek illetőséggel. Tehát ha több EU-n kívüli cég is van a cégcsoportban, azokra sajnos nem alkalmazható ez a lehetőség.
Hogyan épül fel?
A közös nyilvántartás két fő részből áll:
- a fődokumentumból, amely a vállalatcsoport valamennyi tagjára vonatkozó közös, szabványosított információkat tartalmazza, valamint
- a specifikus nyilvántartás(ok)ból, amely(ek) az adózó és kapcsolt vállalkozása(i) szerződésé(ei)t mutatja be.
A fődokumentumot (másnéven „Masterfile”-t) az Európai Unió érintett tagállamaira vonatkozóan kell elkészíteni, beleértve a harmadik országban illetőséggel rendelkező vállalkozások és az EU-n belüli csoporttagok közötti ellenőrzött ügyleteket is.
A fődokumentum és a specifikus nyilvántartások kötelező adattartalmát szintén a már említett PM Rendelet tartalmazza. Ha megnézzük az szükséges adatokat és információkat, láthatjuk, hogy alaposan meg kell fontolni, hogyan, mikor és milyen módot választunk a transzferár kötelezettségeink teljesítésére, mert egyrészt
- valóban könnyítési lehetőséget jelenthet, de az első időszakban igen sok munkával és a vállalatcsoporton belüli egyeztetéssel jár, valamint
- a közös nyilvántartás készítésének választását az adott évre vonatkozó társasági adóbevallásban is meg kell jelölni.
Kérdéseire szívesen válaszolunk, várjuk jelentkezését: http://taxrevolutions.hu/kapcsolatfelvetel
Új hozzászólás beküldése