Hogyan álljon neki a transzferár nyilvántartás készítésének?

transzferar-nyilvantartas-2016

Hogyan és mikor álljon neki a nyilvántartások készítésének és milyen anyagok szükségesek hozzá?

Ismerje meg azt az ellenőrző listát, amelyen lépésről lépésre meg tudja tervezni a 2016. évi transzferár nyilvántartások készítésének a menetrendjét és időbeli ütemezését!

Milyen előkészületi feladatai vannak?

1. Vizsgálja meg, hogy a 2016. évben került-e be új kapcsolt vállalkozás a rendszerbe, és hogy az bejelentésre került-e az Adóhatósághoz.

2. Vizsgálja meg, hogy a 2016. évben történt-e olyan esemény, hogy kapcsolt vállalkozási viszony megszűnt. Ha volt, ellenőrizze le, hogy a kijelentés megtörtént-e az Adóhatóság felé.

3. Nézze át a pénztári forgalmat, hogy abban volt-e 1 millió forintot meghaladó készpénzes mozgás kapcsolt vállalkozással. Ha volt, ellenőrizze, hogy ezt a tényt bejelentette-e a NAV felé.

4. Ha a bejelentések nem történtek meg az eseményt követő 15 napon belül, javasolt azokat pótolni!

5. Ha a bejelentéseknél a kapcsolt vállalkozás is magyar, akkor a másik cégnél is ellenőrizze azok határidős bejelentésének megtörténtét, vagy jelezze a másik könyvelőnek az ellenőrzési feladatokat.

6. Gyűjtse össze a 2016. évi kapcsolt vállalati forgalmakat egy táblázatban, összeggel (nettó), szerződéses adatokkal - ha nincs ilyen táblázata, kérjen egy mintát tőlem a zsuzsa.lakatos@taxrevolutions.hu e-mail címen ügyleti táblázat kérés tárggyal. Ahogy a táblázatot készíti és lehúzza a forgalmakat a programból, mentse is el azokat.

7. Vizsgálja meg, hogy a hitelek, kölcsönök, tárgyi eszköz vásárlások, követelés eladások, stb. ügyletek is bekerültek-e a táblázatába, nemcsak az 5-ös, 8-as, 9-es főkönyvi számra könyvelt összegek.

8. Vizsgálja meg, hogy volt-e ingyenes ügylet a kapcsoltak között, pl. irodahasználat, autóhasználat, közös könyvelő, stb., mert ez kétszeres adóalap növelő tétel lehet! Egyszer az ingyenesség miatt lehet az, másodsorban a szokásos piaci ár elve miatt. Áfa hiány is lehet ebből.

9. Nézze meg, hogy minden ügylethez rendelkezésre áll-e szerződés, amihez kell, és hogy a régebbi szerződésekre kötöttek-e / kellene-e szerződés módosítás.

Eddig tartottak az előkészületi feladatok. A következő a szokásos piaci ár elvének betartásának ellenőrzése, azaz a Tao. tv. 18.§-ban foglaltak biztosítása.

Szokásos piaci ár ellenőrzése

1. Vizsgálja meg az egyes ügyleteket, hogy rendelkezésre állnak-e belső / külső összehasonlító adatok. A vizsgálat folyamatát, eredményét és a forrásokat gyűjtse össze és indokolja írásban (ez lesz a nyilvántartás alapja, központi része). Az év közben már begyűjtött forrásanyagokat elő lehet venni és ki lehet bővíteni.

2. Ha nincsenek összehasonlító árak, vizsgálja meg, hogy milyen más módszerek alkalmazhatóak, és ezekhez is végezze el az 1. pontban írtakat. Bizonytalanság esetén - ha még kellő időben feltárták a problémát - kérhető NAV állásfoglalás is.

3. Készítsen összefoglaló táblázatot a társasági adóalap módosításokhoz és számolja ki az esetleges adóalap módosító tételeket.

4. Egyeztessen az érintett kapcsolt vállalkozásokkal és foglalják írásba a szükséges információkat (jegyzőkönyv, nyilatkozatok, stb. - lásd Tao. 18.§.).

5. Ha van transzferár szabályzat vagy transzferár politika a cégnél, akkor ellenőrizze, aktualizálja, ha ezt nem tettük meg 2016 elején.

6. Ha történt ellenőrzött külföldi társaság részére kifizetés, ellenőrizze, hogy rendelkezésre áll-e a nyilvántartás, mert itt is 2 millió forint a büntetés, akár mikrovállalkozások esetében is!

Eddig minden vállalkozásnak el kell végeznie a fenti pontokat. Annyit fontosnak tartok kiemelni, hogy kisvállalkozási cégcsoport méret esetén, illetve mentességek esetén az Adóhatóságon van a bizonyítási teher, nem az adózón. Tehát ha nem gyűjtenek bizonyítékokat, elvileg nem gond, mert nem kötelező. De figyelem! Ha "házon belül" nem vizsgálják meg a TAO bevallás összeállítása előtt az ügyleteket, akkor azért lehet abból gond, ha a NAV tárja fel az adóhiányt (+akár annak 50%-áig terjedő adóbírságot..)

Ha középvállalati méretű cégcsoportról (figyelem! nem cégről, hanem cégcsoportról, össze kell számítani az adatokat) van szó, akkor transzferár nyilvántartásokat kell készíteni.

Ezért:

7. Végezze el a vállalkozás 2016.12.31-ére vonatkozó KKV méret besorolását a KKV. törvényben előírtak szerint. Ne felejtse el a kapcsolódó vállalkozásokat és a partnervállalkozásokat is a megfelelő szabályok szerint bevonni a számításba.

Ha segítséget szeretne kapni a részletszabályokhoz és ahhoz, hogy mindezt hogyan valósítsa meg, nézze meg ezt: Transzferár workshop

Transzferár nyilvántartások készítése

1. Vizsgálja meg, mely ügyleteket kell összevontan kezelni.

2. Állapítsa meg a mentesülő ügyleteket és azokat, amelyekre nyilvántartást kell készíteni.

3. Azoknál az ügyleteknél, ahol 2015-ben is kellett nyilvántartást készíteni, vegye elő azokat és aktualizálja le pontról pontra.

4. Ha kapott anyavállalati transzferár nyilvántartást, pontról pontra ellenőrizze le, hogy megfelel-e a 22/2009. PM rendeletben foglaltaknak (közös nyilvántartás), és ha teljesen megfelel az előírásoknak (ritkán szokott), akkor ne felejtse el a TAO bevallás főlapján jelölni, hogy Önök ezt alkalmazzák.

5. Az új ügyleteknél építse fel a nyilvántartást a 22/2009. PM rendelet alapján.

6. A nyilvántartások elkészítése után ellenőrizze újra a szokásos piaci ár elvének történő megfelelést, és ha szükséges, módosítsa a korábbi számításait, és ezeket egyeztesse le a kapcsolt partnerekkel (módosítsák a nyilatkozatokat, vagy éppen eleve most készítsék azokat el).

Tervezés, ütemezés, delegálás

Itt szeretnék még néhány javaslatot, tippet adni a munkához. Először is azt érdemes megtervezni,hogy mikorra szükséges a végleges beszámoló. Ha szükséges könyvvizsgálat, akkor ezt az időt számoljuk vissza. A várható könyvvizsgálati ellenőrzés idejére már olyan TAO számítást kell összeállítani, ami tartalmazza a szokásos piaci ár miatti szükséges módosításokat. Tehát ha például 2017.04.30-ára szükséges a beszámoló és 04.10-én kezdődik a könyvvizsgálat, akkor célszerű a nyilvántartásokat (akinek nem kell és a mentesülő ügyleteknél csak a számításokat) például 04.05-ére összeállítani. Ehhez a munkát akár már ma el kell / lehet kezdeni. Ha a végére hagyjuk a transzferárak tesztelését, nem biztos, hogy elég időnk lesz rá, hogy alaposan megnézzünk mindent.

Tervezzük meg, hogy az előkészületi munkákba hogyan vonhatjuk be a belső munkatársakat, külső könyvelőket. Ehhez jellemzően a könyvelőprogram (vállalatirányítási rendszer) és a fizikai bizonylatok szükségesek.

Ezt követően nézzük meg, hogy a transzferár - szokásos piaci ár teszteléshez mely kollégáktől szükséges még információkat szereznünk (kereskedelmi vezető, ügyvezető, projekt koordinátor, stb.). Számítsunk arra, hogy minél több kolléga segítsége szükséges, annál több időt fog elvenni a munkának ez a része. A bizonyítékok, források gyűjtéséhez szintén érdemes adminisztrátor, könyvelő, kontroller kollégákat bevonni, attól függően, hogy milyen mélységű és bonyolultságú információkra van szükség.

Ellenőrizzük, hogy a számviteli politika, önköltségszámítási szabályzat összhangban van-e a transzferár elvekkel.

Ha szakértői segítséget szeretne a fentiekben írtakhoz, kattintson ide: Segítséget kérek!

Kép: Image courtesy of surasakiStock at FreeDigitalPhotos.net

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről